..............


Custom Glitter Text

Friday, November 5, 2010

Pak Pandir......

(I Suka membaca buku cerita dongeng kanak-kanak.. hehe~! Mungkin naluri keibuanku sudah muncul... Ehemmm~!!! hehe...)

Walaupun cerita ni dah biasa didengar, biarlah ia menjadi antara koleksi terawal cerita dlm labelku yang bertajuk 'Ceritera Melayu'....


Selamat Membaca ok...  @_~


Pak Pandir dan Mak Andeh mempunyai seorang anak. Mereka sangat sayang anak itu dan berhasrat memeliharanya dengan baik agar anak mereka menjadi orang yang berguna apabila besar kelak.

Pada suatu hari, Mak Andeh hendak ke huma lalu memesan kepada Pak Pandir agar memandikan mereka...
"Mandikan anak dengan air suam dan jangan mandikan dia dgn air sejuk" Pesan Mak Andeh kepada Pak Pandir, Pak Pandir cuma mengangguk tanda faham. Mak Andeh pun pergilah ke huma...


Apabila anak mereka terjaga dari tidur, Pak Pandir pun segera menyediakan air mandian dengan memasak air di dalam kawah. Sebaik sahaja air itu mendidih, Pak Pandir mendukung anaknya lalu memasukkan ke dalam kawah tersebut..


Apalagi! Anaknya terus terserigai apabila direbus dalam air yang panas itu! Pak Pandir sebaliknya berasa gembira kerana menyangka anaknya tersenyum lebar..


Lalu, Pak Pandir pun semakin bersungguh-sungguh memandikan anaknya dengan menyiram air yang panas itu menggunakan gayungnya pula. Pada fikirannya, anaknya itu terlalu suka mandi air panas!


Seketika kemudian, Mak Andeh pun pulang ke rumah mereka lalu terlihat akan kelakuan Pak Pandir dan keadaan anaknya..


Mak Andeh pun meraunglah sekuat-kuat hati... Pak Pandir mula merasa hairan dan bertanya..
"Mengapa pula Mak Andeh meraung melihat anak yang gembira mandi air panas ni???"


Dalam tangisannya, Mak Andeh pun berkata... "Anak kita dah meninggal...! Air itu terlalu panas dan bukannya air suam....!"


Pak Pandir yang sedar akan kebebalannya itu tahu.. bahawa kini, dia telah kehilangan anak yang sangat disayangi... Pak Pandir menangis kerana amat menyesal dengan apa yang berlaku... Tetapi segalanya sudah terlambat...


Selepas itu, tinggallah Pak Pandir dan Mak Andeh dalam kesedihan...
Mereka sedih mengenangkan anak yang sudah tiada lagi....




Sekian...


***Hmm.. ada lagi ke Pak Pandir di zaman ni ye...?***



vic-mycerita.blogspot.com

6 comments:

  1. Sadisnya.... i pun tak tau nak komen apa.. Pernah dengar cerita ni.. tapi tak sangka diceritakan secara serius oleh Cik Vik kita... heheheh. Jgn marah

    ReplyDelete
  2. hehehe.. eg, cerita ni sekadar dongeng je.. kiki.. sbb tu vic letak bawah label Ceritera Melayu.. hehehe

    ReplyDelete
  3. salam Vic
    cerita pak pandir ni
    tetap disukai oelh kanak2 kan Vic
    macam anak akak pun suka
    dulu slot pak andir mak andir di TV9 tu
    anak akak suka.

    ReplyDelete
  4. Wsalam kak ummu.. ye, vic ni suka sgt apa pun ttg kanak2 sbb maybe anak saudara ramai kutt.. hehehe..
    semoga cerita mcm ni tak lapuk dek zaman kn.. hmm..

    ReplyDelete
  5. I tau la vic.. ini cerita salah satu koleksi dari pak pandir.. hehehe

    ReplyDelete